Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

tirsdag 28. juli 2015

Et lite mysterium!

Noen som kan hjelpe meg å finne svar på hva dette er?
I vår da jeg plantet frø av erteblomster så jeg at et av frøene spirte før de andre og vokste i en farlig fart og var helt annerledes enn de andre.

Plantet den etterhvert for seg selv i en krukke for å se hva det ble av den.

Sånn er den blitt nå. Den står ved siden av erteblomstene. Den har også tråder til å feste seg med, så det er en klatreplante. Den har fått to små, nydelige blomster.

 Blomsten har ikke lang stilk som erteblomsten, den sitter rett på hovedstilken i overgangen til bladet.

Blomsten er kun et par centimeter lang og aldeles nydelig.

Jeg håper at jeg kan samle frø til høsten som jeg kan så til neste år. Men det hadde vært kjekt å vite hvilken plante det er. Hvis noen vet det, setter jeg stor pris på å få en tilbakemelding. I mellomtiden koser jeg meg med den vakre lille...... :)

Ha en fin tirsdagskveld, alle sammen!
Anette

2 kommentarer:

  1. Denne blomsten minner veldig blomstene på sukkererter, som jeg fra tid til annen lar vokse oppover gelenderet ved inngangsdøra, bare de jeg har hatt er hvite.:) Det er jo litt kjekt med slike små mysterier, og bonusen er jo at det er et vakkert mysterie ;)

    Så spennende å snart bli bestemor igjen! Da er vel lysten til å skape noe til den lille ganske på overflaten, kan jeg tenke meg. Kindereggboks er vel verdt å ta vare på, når du har anledning; kanskje spandere kinderegg på barnebarn neste gang? ;)
    Ønsker deg lykke til med mysteriet OG kommende barnebarn. Oh - lykke ♥
    Klem fra Siri

    SvarSlett
  2. Dette er nok Bredflatebelg (Lathyrus Latifolius), som er staudevarianten av erteblomst. Sone H5-H6, har jeg lest et sted. Så da er du heldig, den er vakker, blomstrer villig og kommer tilbake i mange år framover! Den lukter ikke, men er ellers veldig lik erteblomsten. Jeg hadde den selv noen år, men den forsvant dessverre da jeg var litt for ivrig med spaden en vår! Fortsatt god sommer - august blir nok flott!

    SvarSlett