Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

lørdag 21. september 2013

Pizza med serranoskinke og ruccolasalat

Etter en lang og travel arbeidsuke kan det være godt å lage seg noe kjapt, enkelt og godt til fredagskvelden.
Her i huset er hjemmelaget pizza populært. En av favorittene er pizza med serranoskinke og ruccolasalat. Smaken av den spanske skinken er mer framtredende og har mindre saltinnhold enn den norske spekeskinken. Kjøttet er ofte mørere og derfor synes jeg den passer perfekt til pizzaen.


Her er min egen oppskrift som passer til 2 personer:

2 dl. hvetemel
1 dl. grov sammalt hvetemel
1 pk. tørrgjær (evt. litt mindre)
1 dl. varmt vann
2 ss. olivenolje

Smør bunnen med pizzasaus, krydre med basilukum og oregano og legg tilslutt over ost. Jeg bruker ofte fersk mozarella, men du kan også bruke tørket, revet mozarella eller vanlig pizzaost.

Stekes på 200 grader ca 10- 15 minutter.

Deles opp i 8 deler.
Legg over 1 - 2 stykker serranoskinke på hvert stykke.
Tilslutt strør du over ruccolasalat.

Server gjerne med dressing av lettrømme, evt. tilsatt hvitløk


Tilslutt et godt tips for å få en sprø ruccolasalat:

Noen timer før servering skyller du salaten i kaldt vann og lar det renne godt av. 
Legg et husholdningspapir i bunnen av en plastboks (feks. en iskremboks). 
Sett lokket godt på og sett boksen i kjøleskapet til du skal bruke den. Da er salaten garantert sprø og delikat, selv om den var aldri så "slapp" i utgangspunktet :)

Lykke til og velbekomme!
Anette

7 kommentarer:

  1. Nam! Den ser veldig god ut!
    Pizza og salat er populært her i huset også. Takk for tips for å få sprø ruccolasalat! :-)

    SvarSlett
  2. Mmm, syns eg kjenner kor god den er :) Takk for tipset.

    SvarSlett
  3. Mmmm...den både såg og høyrdes god ut. Lurt tips om salaten, takk.
    God ny veke til deg.

    SvarSlett
  4. Det ser ut veldig godt. Jeg liker ruccola... mh og serranoskinke.
    Ha en deilig søndagkveld Anette. Klem fra Viola.

    SvarSlett
  5. Den så god ut. Jeg elsker både seranoskinke og ruccola.
    Ellen :)

    SvarSlett
  6. Den så god ut. Jeg elsker både seranoskinke og ruccola.
    Ellen :)

    SvarSlett
  7. Nam! Det så fristende ut! Serranoskinke er bare såååå godt ;-)

    Ha en herlig kveld!

    SvarSlett